TPMS Däcktrycksövervakning - Lagar och regler, Vi förklarar hur det fungerar

TPMS -aktiv däcktrycksövervakning





TPMS (Tyre Pressure Measuring System) är ett kontrollsystem som övervakar däckens lufttryck och temperatur. Från 1 november 2014 ska alla nya personbilar som säljs, registreras eller tas i bruk, oavsett produktionsdatum, vara utrustade med detta system. Vi har utrustning för avläsning, kontroll, reparation och utbyte av TPMS-sensorer.



Varför införs krav på TPMS på nya Bilar?
För lågt lufttryck i däcket ger högre bränsleförbrukning vilket ökar utsläpp och föroreningar. Systemet är obligatoriskt i USA sedan flera år och även tidigare har flera bilfabrikat såsom Volkswagen, Audi, Toyota på en del av sina modeller därför haft detta som standard eller tillval.

Fr.o.m. 1 november blir automatisk däcktrycksövervakning inte ett tillval utan standard på alla bilar i Europa, Vad innebär dom nya Europareglerna?:

Kontakta din däckverkstad om systemet varnar efter en tids körning. Tänk på att ibland behövs dom gamla hjulen för att kunna läsa av signalkodningen och kopiera över dessa på dom nya hjulen.

Hur identifierar fordonet (de nya) sensorerna?
När sensorerna programmerats och monteras i hjulet måste det vara säkerställt att fordonet identifierar sensorn och att kommunikationen fungerar mellan sensor och avläsningsinstrument. För detta måste sensorerna hos den centrala mottagaren (styr- och databearbetningsenhet hos TPMS) aktiveras när ett nytt sensor-ID användes/skapades eller om sensorns ursprungliga hjulposition förändrats.

Inlärningen/programmeringen av en ny sensor kan göras på tre sätt.
(beroende på fordonets förutsättningar):
1. Självinlärning hos fordonet: under en 10 minuter lång färd med en hastighet på mellan 35-100 km/h läser fordonet in sensorn automatiskt och varningslampan slocknar automatiskt (t.ex. hos Mercedes, Opel, VW, Ford, Mazda, Hyundai).
2. Fordonsägaren genomför manuell inlärning via fordonsmenyn: fastställd process som kan läsas i fordonets instruktionsbok (t.ex. hos Audi, Mercedes, BMW, Porsche).
3. Inlärning via bestämda programmerings-/diagnos-verktyg: Sensorerna läses in genom en uppkoppling mellan programmeringsverktyget och OBDII-gränssnittet (= On Board Diagnos-gränssnitt) (t.ex. hos Renault, Citroën, Peugeot, Nissan, Opel, Fiat och Lancia). Det här gränssnittet används
t.ex. också vid problemdiagnosen när varningslampan lyser.

Prisinformation:
Montering och programmering av TPMS ventil (nya däck) 750: -/st (3000: -/4st)
(priset kan variera på olika TPMS ventiler, ovan prisidé täcker ca 80-90% av alla bilmodeller i Sverige)

Programmering i bil tillkommer enl. pris nedan.
Programmering i (ODB) av TPMS ventil i samband med däckbyte. 500: -
Programmering i bilen TPMS ventil i samband med däckbyte. 125: -
Service av TPMS ventil dem/mont/balans av däck 500: -/st
Kontroll/status/batteri TPMS ventil 125: -/4st
Service av TPMS ventil i samband med däckbyte. 190: -/st

• Däcktrycksövervakningssystemet rapporterar i realtid information om däcktryck till föraren via en mätare, varningstext eller varningssymbol uppmärksammas föraren om att ett däck har för lågt lufttryck.
Rätt luftryck minskar bensinförbrukningen men också sparar miljön genom att minska utsläpp av föroreningar och avgaser.
Genom rätt tryck blir det en bättre kontaktyta mellan vägbanan och däcket vilket minskar däckslitaget, bromsträckan samt minskar risken för vattenplaning.

• Ett komplett hjul blir dyrare än tidigare men på sikt kommer beräknas priserna sjunka. Redan nu varierar TPMS Sensorventiler i pris och till en del bilar finns universal som passar.

• Varje hjul sänder en unik kod, för att bilen skall uppfatta vilket hjul som tappat luften. Det är vanligt att systemet är självlärande, vilket innebär att systemet själv fångar upp ett nytt hjuls signal efter ungefär 20 minuters färd. Men det går också att ha identiska koder för exempelvis höger fram sommar- och vinterhjul, då fungerar övervakningen omedelbart efter säsongsskifte av hjulen utan störande varningslampor.

• Tiden för hjulskiftet kan ta längre tid om sensorn behöver aktiveras eller kodas om. Vid aktiver eller omkodning krävs även speciell ny utrustning som vi på Skanstulls däck måste använda för att knyta sensorn till bilen. På en del bilmodeller behöver vi också koppla in oss i bilens styrenhet, vilket tar lite längre tid.

• Bestämmelserna gäller inte retroaktivt utan bara på bilar som tas i trafik fr.o.m. nu.

• Inuti varje sensor finns ett batteri som normalt har en livslängd på 5 år. Vid slut på batteri behöver hela sensorventilen bytas ut, men lyckligtvis har många sensorer ett viloläge som automatiskt startas om hjulet inte rullat en längre tid såsom vid säsongsförvaring.

• Om sensorn i hjulet som man byter till har samma kodning, eller om bilens system automatiskt kan läsa av är självlärande går det utmärkt att byta hjul själv. Tänk på att hjul med samma signalkod måste placeras på samma position.

Reklam