Nyhet!

MICHELIN X-Ice Snow SUV

(SUV - Vinterdäck, odubbade)

Dubbfritt vinterdäck för SUV.

SÄKERHET & MOBILITET SOM VARAR PÅ NORDISKA VINTERVÄGAR FÖR DIN SUV

Beskrivning

Prestanda på is som varar:
11 % bättre grepp på is(1)(1)

Nr 1 vid bromsning på is(2)(1)

  • 1 m kortare bromssträcka än föregångaren(1)
  • Under däckets livslängd, är bromssträckan på is i genomsnitt 1,7 m kortare än konkurrenterna(2)

Prestanda på snö som varar:
5 % bättre grepp på snö(4)(1)

  • – Förbättrat snögrepp vid bromsning, acceleration(3)(4) och lateral handling(5), när däcket är nytt och efter 3 vintrar(3)
  • – Nr 1 när det gäller framkomlighet på snö: 8 % snabbare acceleration på snö när däcket körts under 3 vintrar(4)

Förbättrade egenskaper vid vattenplaning och körning i slask(6)(1)
Ökad resistens mot vattenplaning och slask jämfört mot föregångaren(5)

Robust och med utmärkt livslängd(7)
MICHELIN X-Ice Snow är framtaget för att möta förväntningarna för SUV-bilar med utmärkt livslängd(7) och förstärkt däcksida.

Villkor

(1)-(7): Tester utförda mellan oktober 2019 och januari 2020 av TEST WORLD i norra Finland, på uppdrag av Michelin, med dimension 235/55R19 105H XL på en VW Golf Tiguan. Testerna på is visar genomsnittet av fyra repetitioner vid fyra olika temperaturer (-10°C, -9°C, -3°C och -2°C) och testerna på snö visar genomsnittet av två repetitioner vid två olika temperaturer (-11°C och -4°C).
(1) Bromsning på is med ABS (20 till 5 km/tim) och acceleration på is (8 till 18 km/tim) med nya däck och med däck som slitits ner (buffats & körts 800 mil) till 4 mm mönsterdjup. Jämförelse mot föregångaren MICHELIN Latitude X-Ice 2.
(2) Bromsning på is med ABS (20 till 5 km/tim) med nya däck och med däck som slitits ner (buffats & körts 800 mil) till 4 mm mönsterdjup. Jämförelse mot CONTINENTAL Viking Contact 7, NOKIAN Hakkappeliitta R3 SUV och BRIDGESTONE Blizzak DM-V2. 4 mm mönsterdjup motsvarar körning under tre vintrar, baserat på antagandet att en genomsnittlig bilist kör 1 200 mil/vinter och baserat på en möjlig körsträcka under MICHELIN X-Ice Snow SUVs livslängd på 4 600 mil (ner till 3 mm lagligt mönsterdjup)
(3) Bromsning på snö med ABS (30 till 10 km/tim) och acceleration på snö (5 till 30 km/tim) med nya däck och med däck som slitits ner (buffats & körts 800 mil) till 4 mm mönsterdjup. Jämförelse mot föregångaren MICHELIN Latitude X-Ice 2.
(4) Acceleration på snö (5 till 30 km/tim) med däck som slitits ner (buffats & körts 800 mil) till 4 mm mönsterdjup. Jämförelse mot CONTINENTAL Viking Contact 7, NOKIAN Hakkappeliitta R3 SUV och BRIDGESTONE Blizzak DM-V2.
(5) handling på snö med däck som slitits ner (buffats & körts 800 mil) till 4 mm mönsterdjup. Jämförelse mot föregångaren MICHELIN Latitude X-Ice 2.
(6) Baserat på tester av acceleration vid längsgående vattenplaning (vattendjup 9 mm) med nytt däck. Jämförelser mot föregångaren MICHELIN Latitude X-Ice 2.
(7) Tester av genomsnittlig slitning under verkliga förhållanden (D50), med uppskattad livslängd ner till 3 mm mönsterdjup. Jämförelser mot BRIDGESTONE Blizzak DM-V2, CONTINENTAL Viking Contact 7, NOKIAN Hakkappeliitta R3 SUV och GOODYEAR UltraGrip Ice WRT. Den slutliga valideringen av resultatet kommer att bekräftas i maj 2020.