Villkor
(1)-(7): Tester utförda mellan oktober 2019 och januari 2020 av TEST WORLD i norra Finland, på uppdrag av Michelin, med dimension 235/55R19 105H XL på en VW Golf Tiguan. Testerna på is visar genomsnittet av fyra repetitioner vid fyra olika temperaturer (-10°C, -9°C, -3°C och -2°C) och testerna på snö visar genomsnittet av två repetitioner vid två olika temperaturer (-11°C och -4°C).
(1) Bromsning på is med ABS (20 till 5 km/tim) och acceleration på is (8 till 18 km/tim) med nya däck och med däck som slitits ner (buffats & körts 800 mil) till 4 mm mönsterdjup. Jämförelse mot föregångaren MICHELIN Latitude X-Ice 2.
(2) Bromsning på is med ABS (20 till 5 km/tim) med nya däck och med däck som slitits ner (buffats & körts 800 mil) till 4 mm mönsterdjup. Jämförelse mot CONTINENTAL Viking Contact 7, NOKIAN Hakkappeliitta R3 SUV och BRIDGESTONE Blizzak DM-V2. 4 mm mönsterdjup motsvarar körning under tre vintrar, baserat på antagandet att en genomsnittlig bilist kör 1 200 mil/vinter och baserat på en möjlig körsträcka under MICHELIN X-Ice Snow SUVs livslängd på 4 600 mil (ner till 3 mm lagligt mönsterdjup)
(3) Bromsning på snö med ABS (30 till 10 km/tim) och acceleration på snö (5 till 30 km/tim) med nya däck och med däck som slitits ner (buffats & körts 800 mil) till 4 mm mönsterdjup. Jämförelse mot föregångaren MICHELIN Latitude X-Ice 2.
(4) Acceleration på snö (5 till 30 km/tim) med däck som slitits ner (buffats & körts 800 mil) till 4 mm mönsterdjup. Jämförelse mot CONTINENTAL Viking Contact 7, NOKIAN Hakkappeliitta R3 SUV och BRIDGESTONE Blizzak DM-V2.
(5) handling på snö med däck som slitits ner (buffats & körts 800 mil) till 4 mm mönsterdjup. Jämförelse mot föregångaren MICHELIN Latitude X-Ice 2.
(6) Baserat på tester av acceleration vid längsgående vattenplaning (vattendjup 9 mm) med nytt däck. Jämförelser mot föregångaren MICHELIN Latitude X-Ice 2.
(7) Tester av genomsnittlig slitning under verkliga förhållanden (D50), med uppskattad livslängd ner till 3 mm mönsterdjup. Jämförelser mot BRIDGESTONE Blizzak DM-V2, CONTINENTAL Viking Contact 7, NOKIAN Hakkappeliitta R3 SUV och GOODYEAR UltraGrip Ice WRT. Den slutliga valideringen av resultatet kommer att bekräftas i maj 2020.